De distributieriem is cruciaal voor uw motor. Deze riem verbindt de krukas die zich onder in de motor bevindt met de nokkenassen die bovenin zitten. De distributieriem zorgt ervoor dat alle motorcomponenten op de juiste manier samenwerken. Hoewel veel auto’s een distributieriem hebben, beschikken sommige voertuigen over een distributieketting die dezelfde functie vervult. Beide onderdelen hebben een door de fabrikant aanbevolen vervangingstermijn. Een gebroken distributieriem of versleten distributieketting kan namelijk ernstige motorschade veroorzaken.
Waarom moet de distributieriem vervangen worden?
Hoewel een moderne distributieriem lang meegaat, slijt deze na verloop van tijd en verliest zijn sterkte. Zelfs als u weinig kilometers rijdt, zal de riem na verloop van tijd uitdrogen en broos worden. In het ergste geval kan een gebroken riem leiden tot een botsing tussen de zuigers en kleppen, wat aanzienlijke motorschade kan veroorzaken. Dit kan resulteren in een dure motorrevisie.
Wanneer moet de distributieriem vervangen worden?
Het vervangingsinterval van de distributieriem verschilt per merk en model auto. Autofabrikanten geven meestal twee vervangingstermijnen aan. Eén op basis van het aantal kilometers en één op basis van de tijd. Bijvoorbeeld als u veel kilometers rijdt, moet de distributieriem mogelijk om de 120.000 km vervangen worden. Rijdt u minder, dan kan de riem na 6 of 8 jaar aan vervanging toe zijn. Raadpleeg Mastenbroek Auto's voor de specifieke vervangingstermijn van uw auto.
Waarom moet de distributieketting vervangen worden?
Distributiekettingen worden vaak als onderhoudsvrij beschouwd, maar ook zij slijten en verliezen op termijn hun spanning. Onze monteurs controleren daarom altijd de staat van de distributieketting tijdens onderhoudsbeurten.
Wat houdt het vervangen van de distributieriem in?
Het vervangen van de distributieriem of distributieketting vereist specialistisch gereedschap en deskundigheid. Mastenbroek Auto's beschikt over zowel het benodigde gereedschap als de kennis om deze vervangingen nauwkeurig uit te voeren.
Multiriem en waterpomp vervangen bij distributieonderhoud
Tijdens het vervangen van de distributieriem controleert Mastenbroek Auto's ook de multiriem, ook wel V-snaar genoemd. Deze riem drijft belangrijke componenten aan zoals de dynamo, aircopomp en stuurbekrachtiging. Vaak valt de vervangingstermijn van de multiriem samen met die van de distributieriem. Als de multiriem aan vervanging toe is, kunnen wij deze tegelijk met de distributieriem vervangen, wat toekomstige kosten bespaart.
Bij het vernieuwen van de distributieriem wordt vaak ook de waterpomp vervangen, vooral als deze door de distributieriem wordt aangedreven. De waterpomp heeft namelijk een levensduur die doorgaans gelijk is aan die van de distributieriem. Na 120.000 km is de as van de pomp al enigszins versleten. Een nieuwe distributieriem heeft mogelijk een andere spanning dan de oude, wat kan leiden tot lekkage bij een oude waterpomp. Om motorschade of het ongemak van tussentijdse vervangingen te voorkomen, vervangen we de waterpomp gelijktijdig met de distributieriem. Bij Mastenbroek Auto's zorgen we ervoor dat uw motor optimaal gekoeld blijft.
Is uw distributieriem aan vervanging toe of wilt u uw auto laten onderhouden? Maak een afspraak en kom langs bij Mastenbroek Auto's. Onze deskundige monteurs helpen u graag.